
De originele Volkswagen, die pas veel later in alle talen de troetelnaam ‘kever’ kreeg, werd in 1933 ontworpen door dr. Ferdinand Porsche in Stuttgart. In 1937 bracht Porsche het prototype van een cabriolet op de weg, dat de basis vormde voor latere cabriomodellen. In 1949 begon de firma Karmann in Osnabrück, in opdracht van de Volkswagendirectie, aan de serieproductie van de kever cabriolet (type 15). Deze productie werd op 10 januari 1980, na de bouw van totaal 331.847 exemplaren, beëindigd.
De Karmann Ghia cabriolet (type 141) werd geïntroduceerd in 1957. De productie van dit sportieve model werd in 1974 gestaakt. Er waren toen totaal 80.881 exemplaren gebouwd.
De Hebmüller cabriolet (type 14A), een tweezitter, werden tussen 1949 en 1952 gebouwd door het carrosseriebedrijf Hebmüller in de buurt van Wuppertal. Van de totaal geproduceerde 696 stuks, bestaan er nu naar schatting nog enkele tientallen.
Of u een originele luchtgekoelde kever cabriolet gebouwd door de firma Karmann in Osnabrück heeft kunt u aflezen aan het chassisnummer.
Voorbeeld 153 246 6613: begint met de 1 van type 1 = kever, de 5 = 4-zitter cabrio, de 3 = laatste cijfer van het bouwjaar (1973). Dit cijfer wisselde per 1 augustus = modeljaar. Dit geldt voor de wagens die gebouwd zijn na medio 1963.
Op bijna alle replica's ontbreken de neerdraaibare achterzijramen van de originele kever Karmann cabrio. Hieraan is te zien of u een 'echte' wordt aangeboden. Ook ontbreken vaak de rechthoekige scheerramen van chroom.
Het chassisnummer van de Karmann Ghia begint met de cijfers 14 (vanaf bouwjaar 1964). De chassisnummers van de Hebmüllers komen overeen met die van de 'Brillen' en vroege 4-zits cabrio's uit de vroege jaren 50.