Als u van plan bent om voor het eerst een Kever cabriolet te kopen, is het raadzaam om u te verdiepen in de techniek en de punten waar u op moet letten. Op het internet zijn er veel websites die informatie geven.
Hieronder een paar eenvoudige aandachtspunten welke u kunt gebruiken:
• Let op! dat iedere originele VW kever cabriolet gebouwd bij Karmann na augustus 1964 een chassisnummer moet hebben beginnend met 15. Volkswagen werkt met modeljaren d.w.z van augustus tot augustus het volgend jaar. B.v. een auto met chassisnummer 154 is gemaakt tussen augustus 1973 en augustus 1974.
• Voorklep openen: de beide voorste hoeken tegen het tussenpaneel aan: hier hoort origineel kitafdichting te zitten. Is deze weg dan heeft de auto voor schade gehad.
• Motor: trek heen en weer aan onderste poelie: teveel speling is dure reparatie.
• Laat de compressie per cylinder testen.
• Omgefelste rand van A-stijl, roest en blaarvorming?
• Slappe schokdempers?
• Scheurtjes in cabriodak
• Roestig kap-frame
• Passing + afdichting achterruit
• Rubbers van ramen, kap, deuren, voor- en achterklep kunnen verdroogd en gescheurd zijn
• Kraalranden waarin rubbers van voorklep en achterklep zijn bevestigd kunnen verroest zijn
• Doorgeroeste remleiding onder rem- / koppelingspedaal
• Zijn de achterbankzitting en rugleuning origineel?
• Plaatwerk dat roestig of zelfs doorgeroest kan zijn:
• Bodemplaat links en rechts (o.a. accubak!)
• Achter achterbankleuning ("kattebak")
• Binnenschermen
• Verstevigingsbalken + kachelkanalen
• Bij hoofdremcylinder (L+R onder de auto)
• Bak voor reservewiel + bevestiging van de veerpoten
• Onderkant van de deuren
• Onderkant zijpanelen, speciaal in hoek met achterspatscherm en treeplank